Sunday 9 January 2011

Isle of Islay

The Isle of Islay er Skottlands ledende whiskyøy med åtte destillerier i full produksjon. For den som er interessert i å lære mer om øyas whiskyproduksjon, historie, samfunn og geografi, kan jeg anbefale boka "Peat Smoke and Spirit a portrait of Islay and its whiskies". Boka er skrevet av Andrew Jefford. Hva jeg ikke kan anbefale er min utvalgte nyttårswhisky, Laphroaig Triple Wood. Den er først lagret på bourbonfat, så quartercask og til slutt europeisk eik. Hva som etter første etappe med all sannsynlighet var en utmerket whisky, har etter min mening etter runde i quartercask fått for mye tresmak. Mens en siste runde i europeisk eik i tillegg har gitt for mye sherryeffekt. Jeg må si jeg kommer til å holde meg til Laphroaig 10Y, 15Y og 18Y i framtiden.

No comments:

Post a Comment